اطلاعیه‌های دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران - سال ۱۴۰۳

محکومیت ۴۰ زندانی به ۱۲ تا ۲ سال حبس اضافی و ضربات شلاق و پرداخت دیه در یک دادگاه نمایشی

محکومیت ۴۰ زندانی به ۱۲ تا ۲ سال حبس اضافی و ضربات شلاق و پرداخت دیه در یک دادگاه نمایشی

سرپوش برجنایت بزرگ کشتار زندانیان اوین در مهر ۱۴۰۱  توسط نیروهای سرکوبگر در جریان قیام سراسری

یک زندانی به ۱۲ سال و ۱۵ زندانی از جمله دو هوادار مجاهدین به ۸ سال و ۸ ماه زندان اضافی محکوم شدند

فراخوان بین المللی به محکوم کردن این احکام جنایتکارانه و بازدید هیات تحقیق بین المللی از زندانهای ایران

قضائیه جلادان روز ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ در یک دادگاه نمایشی در شعبه ۱۱۴۸ بیدادگاه کیفری چهل تن از زندانیان اوین را به اتهام مسخره مشارکت در آتش سوزی زندان بند ۷و۸ زندان اوین در ۲۳ مهر ۱۴۰۱ به ۲ تا ۱۲ سال حبس اضافی، ضربات شلاق و پرداخت دیه محکوم کرد. هدف به وضوح سرپوش گذاشتن بر حمله جنایتکارانه نیروهای سرکوبگر به زندان اوین همزمان با قیام سراسری مردم ایران بود که در اثر آن شمار زیادی از زندانیان کشته و مجروح شدند.

خانواده این قربانیان از همان زمان خواستار معرفی و مجازات عاملین قتل عزیزانشان بودند.

در این دادگاه نمایشی طبق سناریوی از پیش تعیین  شده قرار بود۴۰ زندانی را عامل آتش سوزی و کشته شدن زندانیان قلمداد کنند اما خانواده‌های قربانیان در جلسه دادگاه نسبت به کیفرخواست سراپا دروغ اعتراض کردند. یکی از آنها گفت: فرزند من با سه گلوله کشته شد، چندنفر از خانواده ها گفتند فرزندان ما در اثر گاز اشک آور و دود خفه شده بودند، پیکر فرزندانمان را هم تحویل ندادند و خودشان دفن کردند، ما از هیچیک از زندانیان شکایت نداریم اینها دوستان فرزندان ما بودند. رژیم که با یک بی آبرویی مضاعف مواجه شد، جلسه دادگاه را تعطیل کرد و روز بعد احکام محکومیت زندانیان را به وکلای آنها ابلاغ کردند.

بر اساس این محاکمه غیابی ۴۰ زندانی مجموعا به ۲۵۱ سال و ۸ ماه زندان اضافی، ۵۰۳۲ ضربه شلاق و پرداخت دیه به خانواده مقتولین محکوم شدند. قاسم محمدی به ۱۲ سال، علیرضا والی نیا، سعید خداپور افکاریز، مسعود پرچمی، غلامحسین هاشمی سیاوشانی، جلال نصراللهی، عرفان ظریف بن کاظم، مجید روشن نژاد، محمد گراوند، ساسان زمانی، احمد رضا کونانی، سبحان موذن زاده، ایوب امامی زاده، سینا میرزایی و همچنین زندانیان سیاسی هوادار مجاهدین میثم دهبان زاده و لقمان امین پور به اتهام آخوندساخته «تخریب اموال عمومی» و «اخلال در نظم زندان» و «تمرد از دستور مأمورین» نیز هر یک به ۸ سال و ۸ ماه زندان و شلاق محکوم  شدند.

مقاومت ایران طی ۵ اطلاعیه در فاصله روزهای ۲۳ تا ۳۰ مهر جزئیات این جنایت بزرگ را افشا نمود. در این اطلاعیه‌ها آمده بود غروب شنبه ۲۳ مهر نیروهای وحشی گارد ويژه زندان و نیروهای موسوم به نوپو (نیروهای ویژه پاسدار ولایت) به زندانيان بند ۷ و ۸ اوين بخاطر حمايت از قيام يورش بردند و با گاز اشك آور و باتون و شليك گلوله هاي جنگي و ساچمه اي به جان زندانيان افتادند. وحوش (نوپو) برخي از زندانيان را از پشت بام به پايين پرتاب كردند. ماموران جنایتکار زندانیانی را که در حیاط بودند از پشت بام با گلوله هاي ساچمه اي و جنگي هدف قرار ميدادند. آنها با گلوله هاي جنگي و ساچمه اي به بند ۸ محل نگهداري زندانيان سياسي تهاجم كردند و تا حد خفگي گاز اشك آور به سمت اين بند پرتاب كردند.

مقاومت ايران کمیسرعالی و شورای حقوق بشر و دیگر ارگانهای ذیربط ملل متحد و همچنین اتحادیه اروپا و كشورهاي عضو را به محکوم کردن این دادگاه نمایشی و صدور احکام اضافی طولانی مدت برای زندانیان فرا میخواند و بار دیگر بر ضرورت بازديد هيأت حقيقت ياب بين المللي از زندانهاي ايران و ديدار با زندانيان بویژه زندانیان سیاسی تاکید میکند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۳۱  خرداد ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا