سال ۱۳۹۰

اشغال اشرف – شماره ۵۷

مریم رجوی: درخواست حفاظت از نیروهای آمریکایی برای مراسم تشییع و تدفین ۳۴شهید به دور از حضور نیروهای مسلح عراقی.

 هشت روز پس از حمله نیروهای عراقی به اشرف, پیکرهای شهیدان هنوز به خاطر اشغال مزار مروارید توسط نیروهای مسلح عراقی و یکانهای زرهی, تشییع و تدفین نشده اند. پیکر شش تن از شهیدان در اختیار دولت عراق است و آنها تا پایان روز جمعه از تحویل آنها به بستگان و دوستانشان در اشرف خوداری کرده اند.

طبق سنتها و آداب اسلامی اجساد بایستی در سریعترین زمان ممکن به خاک سپرده شوند.

اما سرکوبگری و انواع محدودیتها و اشغال نظامی گورستان و جاده منتهی به آن, توسط نیروهای ارتش عراق, این امر را امکان ناپذیر کرده است.

از سوی دیگر عسکری سخنگوی مالکی در وزارت دفاع عراق, جمعه شب ۲۶فروردین در تلویزیون دولتی ادعا کرد نیروهای امنیتی عراق, مانع مراسم کشته شدگان نیستند. دولت به عقاید و آداب اسلامی در مورد دفن آنها احترام می‌گذارد و آماده اجرا و کمک به آن با فراهم کردن همه الزامات ضروری برای مراسم دفن است.

خانم مریم رجوی، رئیس جمهور برگزیده مقاومت ایران، با یادآوری محکومیتهای گسترده بین المللی جنایت جنگی و جنایت بزرگ علیه بشریت در اشرف، در این باره گفت: اگر اظهارات سرلشگر عسکری صرفأ یک ژست تبلیغاتی نیست و اگر حکومت عراق به آنچه عسکری اعلام کرده است التزام دارد, نیروهای مسلح عراقی می بایست بلادرنگ مزار مروارید و جاده منتهی به آن را ترک کنند و آن را برای اجرای مراسم تدفین به ساکنان اشرف بسپارند. اشغال نظامی گورستان با یگانهای زرهی برای هیچ ارتشی هنر و افتخار نیست.

خانم رجوی گامهای ضروری برای تدفین شهیدان, عاری از هرگونه تنش و تشنج و درگیری را به شرح زیر اعلام نمود. وی از دولت عراق خواست, پذیرفتن آنها را به طور رسمی اعلام کند و نیروهای آمریکایی در عراق نیز تضمین کننده آنها باشند:

۱-         تحویل اجساد شش تن از شهیدان به بستگان و دوستانشان در اشرف.

۲-         تخلیه مزار مروارید و مسیر منتهی به آن از نیروها و افراد مسلح و تحویل گورستان به ساکنان اشرف برای زیارت و استفاده دائمی.

۳-         نظارت نیروهای آمریکایی بر تحویل اجساد و تخلیه و تحویل مزار.

خانم رجوی افزود: در صورتی که دولت عراق برخلاف همه قوانین و التزامات بین المللی و اصول حقوق بشر و بر خلاف سنتها و آداب و دستورات صریح اسلامی درباره حرمت گورستان, حاضر به تحویل آن به ساکنان اشرف نیست, تنها راهی که باقی می ماند اینست که نیروها و افراد مسلح عراقی دست کم به مدت ۴۸ساعت مزار و جاده منتهی به آن را به طور کامل تخلیه کنند تا مراسم تدفین بدون هیچ مانع و برخورد و اشکالتراشی و حضور نیروها و افراد عراقی با نظارت و تضمین نیروهای آمریکایی در آرامش برگزار شود.

 دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۲۶فروردین ۱۳۹۰ ( ۱۵ آوریل ۲۰۱۱)

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا